WT-Rozdział 14 - Dojścia i dojazdy

 Dojścia i dojazdy 

§ 14.

 1.11) 

Do działek budowlanych oraz do budynków i urządzeń z nimi związanych należy zapewnić dojście i dojazd umożliwiający dostęp do drogi publicznej, odpowiednie do przeznaczenia i sposobu ich użytkowania oraz wymagań dotyczących ochrony przeciwpożarowej, określonych w przepisach odrębnych. Szerokość jezdni stanowiącej dojazd nie może być mniejsza niż 3 m. 


archdziennik - 2021.10.15 - SCHEMAT

 

















Dzisiaj, krótka schemat działania miasta na szachownicy, w następnych wpisach pokaże przykłady jak mogło by funkcjonować strefa zielona i strefa multifunkcjonalnego bloku.

archdziennik - 2021.10.14 - SZACHOWNICA


















SZACHOWNICA

Dla mnie rodzi się pytanie czy istnieje takie rozwiązanie który pogodzi dwie koncepcje urbanistyczne, tzn. mocna kartezjańska siatka i zielona zabudowa. Jak zbudować strukturę, która będzie jednym i drugim, 

I to co mi ostatnio chodzi po głowie to miasto w kształcie szachownicy, z przeplecionymi terenami zieleń intensywną zabudową kwartałową. Wydaje mi się że taki układ daje wiele możliwości budowy ciekawej i funkcjonalnej struktury miejskiej.

Wyobraźmy sobie teraz, że to co jest budynkiem jest tak naprawdę multifunkcjonalną jednostką ( połączniem mieszkaniówki, biur , szkoły, teatru, muzeum itp. )

Wyobraźmy sobie że to co zielone to nie tylko park, ale również plac, jakaś luźni zabudowa, generalnie jakaś forma przestrzeni publicznej, która może być zdefiniowana różnie, ale zawsze według pewnych określonych ram intensywności.


WT-Rozdział 4 - Miejsca gromadzenia odpadów stałych

Dziś na warsztat wziąłem rozdział 4 warunków technicznych i miejsca do gromadzenia odpadów stałych 

Miejsca gromadzenia odpadów stałych 

§ 22. 

1. Na działkach budowlanych należy przewidzieć miejsca na pojemniki służące do czasowego gromadzenia odpadów stałych, z uwzględnieniem możliwości ich segregacji. 2. Miejscami, o których mowa w ust. 1, mogą być: 

1) zadaszone osłony lub pomieszczenia ze ścianami pełnymi bądź ażurowymi; 

2) wyodrębnione pomieszczenia w budynku, mające posadzkę powyżej poziomu nawierzchni dojazdu środka transportowego odbierającego odpady, lecz nie wyżej niż 0,15 m, w tym także dolne komory zsypu z bezpośrednim wyjściem na zewnątrz, zaopatrzonym w daszek o wysięgu co najmniej 1 m i przedłużony na boki po co najmniej 0,8 m, mające ściany i podłogi zmywalne, punkt czerpalny wody, kratkę ściekową, wentylację14) oraz sztuczne oświetlenie; 

3) utwardzone place do ustawiania kontenerów z zamykanymi otworami wrzutowymi; 

4)

15) utwardzone place z nadziemnymi otworami wrzutowymi i podziemnymi lub częściowo podziemnymi kontenerami.

 3. Między wejściami do pomieszczeń lub placami, o których mowa w ust. 2, a miejscem dojazdu samochodów śmieciarek wywożących odpady powinno być utwardzone dojście, umożliwiające przemieszczanie pojemników na własnych kołach lub na wózkach. 4. Miejsca do gromadzenia odpadów stałych przy budynkach wielorodzinnych powinny być dostępne dla osób niepełnosprawnych.  

§ 23.16) 

1. Odległość miejsc do gromadzenia odpadów stałych, o których mowa w § 22 ust. 2 pkt 1, 3 i 4, powinna wynosić co najmniej:

 1) 10 m – od okien i drzwi do budynków z pomieszczeniami przeznaczonymi na pobyt ludzi; 

2) 3 m – od granicy działki budowlanej;

 3) 10 m – od placu zabaw dla dzieci, boisk dla dzieci i młodzieży oraz miejsc rekreacyjnych, o których mowa w § 40. 2. Zachowanie odległości, o której mowa w ust. 1 pkt 2, nie jest wymagane, jeżeli miejsca te stykają się z podobnymi miejscami na działce sąsiedniej. 


archdziennik - 2021.10.12 - MIASTO ZIELONE

 Wojny światowe 20 wieku, rozwój przemysłu, pojawienie się samochodu,  duże migracje ludzi ze wsi do miast. Miało ogromy wpływ na obniżenie się standardu życia w mieście. Miasto zaczynało być ciasne. Stanowiło to ogromy problem ówczesnych miast. To było główną przyczyną rewolucji jaka nastąpiła w myśleniu o mieście i jej konstrukcji i zerwaniu z gęstą siatką na rzecz otwartych wręcz parkowych rozwiązań z ludno porozrzucanymi blokami . I mimo czasem błędnych założeń głownie w skali człowieka i relacji miedzy ludźmi. To musiało się wydarzyć, żebyśmy mogli z urbanistyką miejską pójść dalej

 

Miasto ogród (Ebenezera Howarda )



 


archdziennik - 2021.10.11 - SIATKA HIPOMIDEJSKA

 


















Siatka hippodamejska dała podwaliny pod powstanie wielu miast, nawet miast, które zdecydowanie łamią jej zasady (musiały mieć jakiś wzorzec, który mogą złamać) . Racjonalny układ ulic, który został zastosowany w miastach starożytnej Grecji a który powtarza się  i w Barcelonie i na Manhattanie jest bardzo demokratycznym  układem umożliwiającym korzystanie z miasta różnym klasą społecznym na tych samych zasadach. Żadna fasada i żadna ulica nie jest faworyzowana, nie tworzą się enklawy dla lepszych i gorszych. Historie budynków rozgrywają się w obrębie kwartału. A co najważniejsze regularna siatka daje poczucie matematycznego porządku urbanistycznego i daje możliwość dla większej swobody experymentowania z architekturą kwartału ( szczególnie mocno widać to na Manhattanie ).

archdziennik - 2021.10.08 - MANHATAN

 






MANHATAN

Tu troszkę poczytuję z „Delirycznego Nowego Jorku” – Rema Koolhaasa 

 

archdziennik - 2021.10.07 - Barcelona



BARCELONA 

Barcelona ma bardzo wyrazisty układ miasta, którego plany  powstały pod koniec 1859 roku. Dzisiejszy układ urbanistyczny miasta stworzył Ildefons Cerdà. przez rygorystyczny układ urbanistyczny, można było wytworzyć bardzo intensywność  zabudowę, co ciekawe to założenie modernistyczne, które jak najbardziej odnajduje się w dzisiejszych czasach. 

 

WT-Rozdział1 - Naturalne oświetlenie pomieszczeń (przysłanianie)

 § 13. 


1. Odległość budynku z pomieszczeniami przeznaczonymi na pobyt ludzi od innych obiektów powinna umożliwiać naturalne oświetlenie tych pomieszczeń – co uznaje się za spełnione, jeżeli:

 1) między ramionami kąta 60°, wyznaczonego w płaszczyźnie poziomej, z wierzchołkiem usytuowanym w wewnętrznym licu ściany na osi okna pomieszczenia przesłanianego, nie znajduje się przesłaniająca część tego samego budynku lub inny obiekt przesłaniający w odległości mniejszej niż: 

a) wysokość przesłaniania – dla obiektów przesłaniających o wysokości do 35 m, 
b) 35 m – dla obiektów przesłaniających o wysokości ponad 35 m;



archdziennik - 2021.10.05 - blok z zewnętrznymi pokojami


Dzisiaj znów MVRDV :) , ale co zrobić , mało pracowni experymentuje z miksowaniem przestrzeni, a MVRDV robi to wyśmienicie, dlatego często będę cytował ich projekty a tym blogu. 

MVRDV - PARKRAND

Pokazuje tą mieszkaniówkę, głownie dla tego, żę  wykorzystuje bardzo dużą intensywność zabudowy, działka maksymalnie wykorzystana, ale przez te pokoiki zewnętrze, które świadomie zostały zastosowane  otwiera się na pobliski park  i daje mieszkańcom fajną półpubliczną przestrzeń. To  nic innego jak współczesna interpretacja dziedzińca. 


archdziennik - 2021.10.04 - blok z dziurą


MVRDV - MIRADOR


Są pracownie które experymentują z przestrzeniami. Które definiują wszystko na nowo próbując dostosować funkcje do nowych czasów. Taka pracownia jędrna pewno MVRDV.  W 2005 powstaje Mirador ich autorstwa . Taki odwrócony kwartał zabudowy. Gdzie klasyczny dziedziniec przyjął inna, ale tożsama funkcje. Tu przestrzeń półprywatna zyskuje dodatkowo fantastyczny widok, co nie jest możliwe przy klasycznym dziedzińcu.

 


archdziennik - 2021.10.01 - przestrzeń





W naszej codziennej przestrzeni mieszkaniowej  można wyróżnić  3  zasadnicze przestrzenie. 


Przestrzeń prywatna - najbardziej intymna przestrzeń, przestrzeń naszych domów, naszym mieszkań

 

Przestrzeń półprywatna – przestrzeń, której ostatnimi czasy w urbanistyce miasta moim zdaniem najbardziej się dostało. A jest niezwykle ważna dla zdrowych relacji z otoczeniem, w którym się mieszka

 

Przestrzeń publiczna – przestrzeń, która jest ogólnie dostępna

 

archdziennik - 2021.09.30 - bliżej

 Czy ktoś kiedyś policzył jaki czas w ciągu dnia spędzamy na dojazdy? ( dojazdy do pracy, dojazdy do szkoły, dojazdy na zakupy ) Jako społeczeństwo zmultiplikowaliśmy czas jak potrzebujemy, żeby  dostać się w dane miejsc . np. wszystkie galerie handlowe wyrzucane są poza miasto, co zmusza nas do poświęcenia kolejnej godzinny,  żeby tam dotrzeć. Pracujemy coraz dalej, dzieci wozimy do przedszkoli lub szkoły coraz dalej . 

 

Jaki jest tego skutek? 

po 1. dużą część czasu spędzamy w komunikacji (nawet kilka godzin dziennie)

po2. powszechne są zakorkowane miasta 

po3. korki powodują smog, nie sprzyja to mikroklimatowi miasta

po4. nie mamy czasu dla rodziny ( ten czas spędzamy w komunikacji)

 

Dlatego od jakiegoś czasu publikuje przykłady projektów, które multiplikują i mieszają różne funkcje. 

 

Dla mnie miasto powinno być BLIŻEJ , powinno bardziej intensywne ( w zabudowie i relacjach miedzy ludźmi). Co w takim wypadku  oznacza to BLIŻEJ ? 

 

Wyobraźmy sobie taki scenariusz.( to jest scenariusz mojego aktualnego sposobu życia )

Mieszkam w Tychach przy samym placu Baczyńskiego, Tu miasto jest naprawdę blisko, mogę wstać rano i pójść do najbliższej piekarni po pieczywo, skoczyć na targ (4 minuty drogi) po warzywa i jajka . wrócić wyszykować dzieci do szkoły czy przedszkoli( szkołę i przedszkole praktycznie widzę z okna ) , pójść po biegać i po tym wszystkim mieć chwilę czasu na kawę na tarasie przed pójściem do pracy ( jest godzinna 9) . Prace też mam blisko , na tym samym piętrze drzwi obok.

W odległości max 10 minut mam większość niezbędnych sklepów i usług . Jest też plac Baczyńskiego, który w Tychach jako jedyne miejsce sprawdza się rewelacyjnie jako przestrzeń publiczna . 

To że mam wszystko blisko, sprawia że nie tracę czasu na dojazdy, czuje się przez to bardziej „eko”, ale przede wszystkim zaoszczędzony czas mogę poświęcić dla swojej rodzinny lub na inne ciekawe zainteresowania.

Miasto, żeby było byś ekologiczne i nie anonimowe musi być intensywne a niezbędne usługi muszą być dostępne w zasięgu kilku kroków. 


WT-Rozdział2 - Parkingi i garaże dla samochodów

 Parkingi i garaże dla samochodów


§ 18. 1. Zagospodarowując działkę budowlaną, należy urządzić, stosownie do jej przeznaczenia i sposobu zabudowy, stanowiska postojowe dla samochodów użytkowników stałych i przebywających okresowo, w tym również stanowiska postojowe dla samochodów, z których korzystają osoby niepełnosprawne. 2. Liczbę stanowisk postojowych i sposób urządzenia parkingów należy dostosować do wymagań ustalonych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego albo w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, z uwzględnieniem potrzebnej liczby stanowisk, z których korzystają osoby niepełnosprawne.

 § 19. 

1. Odległość stanowisk postojowych, w tym również zadaszonych, oraz otwartych garaży wielopoziomowych od: placu zabaw dla dzieci, boiska dla dzieci i młodzieży, okien pomieszczeń przeznaczonych na stały pobyt ludzi w budynku opieki zdrowotnej, w budynku oświaty i wychowania, w budynku mieszkalnym, w budynku zamieszkania zbiorowego, z wyjątkiem: hotelu, motelu, pensjonatu, domu wypoczynkowego, domu wycieczkowego, schroniska młodzieżowego i schroniska, nie może być mniejsza niż: 

1) dla samochodów osobowych: 

a) 7 m – w przypadku parkingu do 10 stanowisk postojowych włącznie, 

b) 10 m – w przypadku parkingu od 11 do 60 stanowisk postojowych włącznie,

c) 20 m – w przypadku parkingu powyżej 60 stanowisk postojowych;



archdziennik - 2021.09.27 - na fabryce

 BLISKO - znaczy dostępne.

W mieście możemy to zrealizować multiplikując budynki i urbanistykę w mieszanki funkcjonalne. Takie projekty powstają coraz częściej, dziś jako przykład posłuży mi projektem pracowni BIG .Tego typu projekty przede wszystkim przecierają szlaki , w których mieszanie funkcji definiuje na nowo typologie budynku. BIG bardzo sprytnie połączył funkcje spalarni śmieci, z ciepłownią oraz wykorzystał dach na dodatkową funkcję  stoku narciarskiego i parku. 

Takie działanie jest również zasadne ekonomicznie, piąta fasada (dach) jest zagospodarowany i użytkowany. 

a tu na stronie BIG można zobaczyć prezentacje 

https://big.dk/#projects-arc

archdziennik - 2021.09.22 - żyć na targu

 Ciągle zadaje sobie pytanie, czym powinno być miasto, jak miasto sprawia, że ludzie mogą poczuć się szczęśliwsi . I kiedy miasto może być naprawdę ekologiczne . Na ten moment przychodzi mi tylko jedno słowo, które spełnia dla mnie, kryteria szczęście i ekologii, słowo BLISKO. niebawem rozwinę tę myśl. a tym czasem projekt,  który bardzo lubię bo sprawia, że ludzie są BLISKO:).


archdziennik - 2021.09.22 - Miejca pracy

ISNPIRACJE NA DZIŚ

 1. WAREHOUSE / PADRE HURTADO, CHILE

Nie każdy warsztat musi być topornym budynkiem, w miejscu pracy spędzamy większość naszego dnia, więc powinno sprzyjać naszemu komfortowi psychicznemu , tan warsztat w ciągu dnia otwiera się poprzez duże bramy na krajobraz i zamyka w nocy . Okna sprowadzone są głównie do naświetli.















WT-Rozdział 8 - Zieleń i urządzenia rekreacyjne

 Dzisiaj wrzucam coś z przerysów budowlanych , rozdział 8 z warunków technicznych 

Zieleń i urządzenia rekreacyjne

§ 39. Na działkach budowlanych, przeznaczonych pod zabudowę wielorodzinną, budynki opieki zdrowotnej (z wyjątkiem przychodni) oraz oświaty i wychowania co najmniej 25% powierzchni działki należy urządzić jako powierzchnię terenu biologicznie czynnego, jeżeli inny procent nie wynika z ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. 


archdziennik - 2021.09.19 - TAM GDZIE TARAS ZMIENIA SIĘ W DOM

ZE SZKICOWNIKA 


Cały czas zdaje sobie sporawe, że przedmieścia ze swoimi hektarami zabudowy jednorodzinnej, są naprawdę mało ekonomiczne, i bardzo nieoologiczne. Od dłuższego czasu moją głowę zaprząta myślenia na temat typologii,  która połączyła by dom z ogrodem, w jakąś większą mieszkaniowa typologie. Poniżej jeden ze szkiców z mojego szkicownika, który próbuje rozwiązać ten problem. 







archdzienik - 2021.09.18

codziennie przeszukiwania sieć w poszukiwaniu inspiracji, wiedzy itp , owocuje to  zbieraniem wielu danych o ciekawych dla mnie projektach i informacjach . postaram się z nimi dzielić, z krótką notką własną 

1. Studio Bua transforms derelict Icelandic farm building into artist's studio

Przerysy budowlane

 

Na swoje potrzeby, robię często graficzną interpretacje przepisów budowlanych , postanowiłem założyć nowy dział na blogu - przerysybudowlane, i wrzucać tu graficzne interpretacje przepisów (dokładnie warunków technicznych). może komuś się przyda w jego codziennej pracy.


KAMELEON mieszkaniówka z NL

 


Na swoje potrzeby projektowe, robię pewne studium różnych ciekawych rozwiązań mieszkaniowych. Nie interesuje mnie sama architektura, ale przede wszystkim korelacje urbanistyczne i to jak dobra architektura, może wpłynąć na jakość przestrzeni publicznej. Na pierwszy strzał KAMELEON, - tak nazywa się multi funkcjonalny blok on nl architects. Interesuje mnie zestawienie mieszkaniówki z innymi funkcjami, taki mix use. Budynki hybrydy, które oferują z jednej strony mieszkania, z drugiej strony maja funkcje, które sprawiają że dom nie jest samotną wyspą. Chce zadać sobie pytania jak współcześnie powinno się budować przestrzeń do życia, czy budować zamknięte enklawy, które oddalone są kilometry ok usług. 

Kiedy dach zmienia się w taras




Robię zestawienie 3 domów, które maja funkcjonalne dachy. 

Dach jest  piątą elewacje, możemy potraktować go dwojako, jako zwykły dach oraz jako przestrzeń, która  nabiera funkcji. Super jak dach nabiera charakteru przez swoją funkcję, zrobiłem zestawienie projektów, które w moim mniemaniu zasługują na uwagę, mi osobiście dały sporo do myślenia. 

Dom po spoadku - kolejny render

 Kolejny kadr nad którym pracowałem, całości wykonana w blenderze i cycles render. 


Dom po spadku, wizualizacje


Render_dom po spadku


Po dłuższej przerwie na blogu wracam do pracy na domem po spadku, dzisiaj troszkę wrażeniowego Rendera, pokazującego a bardziej  klimat uliczki. Chciałem uzyskać charakter wiejskiej uliczki z archetypem chat,  w której relacje pomiędzy sobą tworzą wrażeniową niską zabudowę wpisaną w charakter zobcza.

Render  oraz model w całości wykonany na open sourcowym oprogramowaniem , blender + ślinik renderujący cycles. Nie jestem specjalistą od photo wizualizacji architektury, ale dostrzegam duży potencjał i możliwości pracy z tym programem. Oczywiście 0 używania Photoshopa, wszystko zostało wykonane jako 3d model. 


I oczywiście sprawdzenie, obrazka w czarno-białych odcieniach


Render_dom po spadku B&W


Czy w architekturze już wszystko było

 

Czy w architekturze już wszystko było

Czy w architekturze już wszystko było, taka myśl mi się nasunęła przeglądając codziennie prasówkę architektoniczną. Pod względem zestawienia brył rzeczywiście mogliśmy jako społeczeństwo przetasować wszystkie rozwiązania. Ale żyjemy w tak niezwykłych czasach pod względem technologii, że ciężko mówić że to wcześniej było. Architektura nie nadąża za czasami, ale problemy które powoli się rodzą dają duże możliwości experymentowania, 

- ocieplenie klimatu 

- informatyzacja życia codziennego 

To zmienia myślenie o projektowaniu, i wymusza inne rozwiązania. 

Coraz bardziej powinniśmy być odpowiedzialni w tym co i jak projektujemy. Myślę że czasy narzucają nam rozwiązania, wystarczy je tylko dokładnie obserwować.

Jak projektować dom w górach - diagram koncepcyjny

 

DOM PO SPADKU - DIAGRAM
Dzisiaj wrzucam diagram koncepcyjny domu po spadku , Wyszła z tego transformacja domu atrialnego. Co ciekawe w klasycznym domu atrialnym, atrium z reguły jest zamkniętym elementem dostępnym od wewnątrz domu, w mojej opcji otwieram atrium na krajobraz. 

0012.210115 - projektuje rozkład funkcjonalny domy po spadku

 Dom po spadku


Kilka szkiców z pracy nad rzutami, i układem przestrzennym, Wszystkie szkice wykonałem w Blender, a następnie na podstawie nich budowałem zarys funkcjonalny domu .

I made a few sketches from the work on projections and the spatial layout. All the sketches were made in Blender, and then based on them, I built a functional outline of the house.

0012.210112_Blender vs freecad

 


Rozpocząłem pracę nad uszczegółowieniem architektury, dopracowaniem rzutów i opracowaniem założeń konstrukcyjnych. Uznałem że na tym etapie przeskoczę z blendera do freecad, to znaczy nadal część koncepcyjna i myślenie o rozwiązaniach będzie wykonywana w blenderze , ale główny model BIM zostanie wykonany we FREECAD, przemawia za tym kilka argumentów:

I started working on detailing the architecture, refining projections and developing construction assumptions. I decided that at this stage I will jump from blender to freecad, that is, still the conceptual part and thinking about solutions will be done in the blender, but the main BIM model will be done in FREECAD, there are several arguments for this:

- freecad jest programem bardziej inżynierskim i cadowym, łatwiej wykonać dokumentacje w nim 

- freecad is a more engineering and cad program, it is easier to do documentation in it

- z początku myślałem, że model zrobię w blenderze, ale uznałem że jeśli dokumentacje zrobię we freecad, nie ma sensu duplikować pracy, blendera wykorzystam do modelowanie niektórych elementów ( teren) i wizualizacji i  poeksperymentuje z przepływem pracy (export import, optymalizacja pracy).

At first I thought that I would make the model in a blender, but I decided that if I do the documentation in freecad, there is no point in duplicating the work, I will use the blender for modeling some elements (terrain) and visualization and experiment with the workflow (export import, work optimization).

Wpis jest częścią studium projektowego Domu po spadku w których sprawdzam możliwości programów open source ( blender, freecad itp), różne technologie budowlane i idee projektowe. 

The entry is part of the slope House design study in which I check the possibilities of open source programs (blender, freecad, etc.), various construction technologies and design ideas.


0011.210111_Detal ułożenia desek na dachu


Bardzo zależy mi, żeby cała bryła zrobiona była z jednego materiały ( drewna palonego), jednym z ciekawszych detali jakie trzeba rozwiązać to jak ułożyć deski na dachu. Przecież nie przykręcimy ich do poszycia nie niszcząc go. 

I really want the entire block to be made of one material (shou sugi ban ), one of the most interesting details that need to be solved is how to arrange the boards on the roof. After all, we will not screw them to the cover without destroying it.

Pomysł jest prosty, użyje jako głównego poszycia blachy lub płyt warstwowych dachowych ( z izolacją z pianki PIR lub PUR). Na szczycie blachy montujemy wąsy z blachy w kształcie litery C, a następnie na te wąsy zakładamy ceowniki z blachy ocynkowanej, takie rozwiązanie pozwoli nam dokładnie wyregulować poziomy pomiędzy łatami. Do tego można już bezpośrednio montować deski, nie niszcząc poszycia dachowego. 

The idea is simple, it will use metal sheet or roof sandwich panels as the main sheathing (with PIR or PUR foam insulation). At the top of the sheet, we install C-shaped steel mustaches, and then we put C-profiles made of galvanized sheet on these mustaches, such a solution will allow us to precisely adjust the levels between the battens. In addition, the boards can be mounted directly without damaging the roof sheathing.

Wpis jest częścią studium projektowego Domu po spadku w których sprawdzam możliwości programów open source ( blender, freecad itp), różne technologie budowlane i idee projektowe. 

The entry is part of the slope House design study in which I check the possibilities of open source programs (blender, freecad, etc.), various construction technologies and design ideas.

0009.210109_Herbaciarnia ein Stein

Dzisiaj  przykład niezwykłego wykorzystania drewna palonego i jego ciekawej faktury, przez Japońskiego architekta Terunobu Fujimori, budynek to herbaciarnia.  

Today, an example of the unusual use of shou sugi ban wood and its interesting texture, by the Japanese architect Terunobu Fujimori, the building is a teahouse.

cherbaciarnia terunobu fujimori

cherbaciarnia terunobu fujimori

cherbaciarnia terunobu fujimori


wszystkie obrazy autorstwa hertha hurnaus,

Wpis jest częścią studium projektowego Domu po spadku w których sprawdzam możliwości programów open source ( blender, freecad itp), różne technologie budowlane i idee projektowe. 

The entry is part of the slope House design study in which I check the possibilities of open source programs (blender, freecad, etc.), various construction technologies and design ideas.

0008.210108 - zaczyna nabierać kształtów

Dzisiaj podgoniłem trochę prace nad modelem, nadal jest bardzo roboczy, ale zmierza w dobrym kierunku. Na ten moment zastanawiają minie,

Today I did some work on the model, it's still very working but going in the right direction. For this moment they wonder

- możliwości rozkładu funkcjonalnego, / functional decomposition,

- sposób działania tarasów / the way terraces work

- sposób działania uliczki / the way the path works

- artykulacja fasad / articulation of facades




Wpis jest częścią studium projektowego Domu po spadku w których sprawdzam możliwości programów open source ( blender, freecad itp), różne technologie budowlane i idee projektowe. 

The entry is part of the slope House design study in which I check the possibilities of open source programs (blender, freecad, etc.), various construction technologies and design ideas.

0003.210107-Przechodzę do modelowania w 3d

Zaczynam przechodzić do 3 wymiaru, Ten prosty massing ma mi pomóc w opracowaniu założeń urbanistycznych, szczególnie zależy mi na zbudowaniu dobrych proporcji i klimatu w uliczce pomiędzy domami. wyobrażam sobie ją jako taką wielozadaniową przestrzeń o przyjemnej wiejskiej zabudowie. 

I am starting to build 3d model. This simple massing is to help me develop landscape assumptions, I am particularly interested in building a good proportion and climate in the street between the houses. I imagine it as such a multi-purpose space with pleasant rural buildings.



model 3d ze szkicu w blenderze
Zrzut ekranu z Bendera 


klimatowa uliczka domu po spadku
Widok na wewnętrzną uliczkę 

0003.210106-Schronisko w lesie

Znaleźny dzisiaj, fantastyczny przykład budynku zlokalizowanego w lesie, szczególnie jeśli chodzi o detal fasady i dachu . Drewniany dach stanowi również świetne zabezpieczanie delikatnych warstw dachowych (mebrany) przed spadającymi gałęziami. Takie rozwiązania utwierdzają mnie, że drewniany dach to słuszny kierunek w domu po stoku .

Więcej informacji o domu na tutaj '

Oczywiście autorzy: SAA Arquitectura + Territorio

a poniżej kilka zapożyczonych zdjęć 





Urbanistycznie/ landscape

 


Istota mojego podejścia do projektowania, jest zawsze kontekst, i on warunkuje mi rozwiązanie problemów. W projekcie domu po spadku istotne są założenia, które sobie przyjąłem:

The essence of my approach to design is always the context, and it determines the solution to problems.  In the house design after the inheritance, the assumptions I made are important:

1. Górski leśny, klimat / mountain forest, climate

2. I kilka zabudowań o tym samym charakterze / And a few buildings of the same character

Chcę ten temat przećwiczyć w kontekście min 4 domów ( to pozwoli też przećwiczyć różne układy funkcjonalne). I sprawdzić zależność funkcjonalna, urbanistyczna i krajobrazowa, między budynkami i między krajobrazem. To dość trudny teren, dlatego takie zależności są świetnym ćwiczeniem na wielu płaszczyznach projektowych i prezentacyjnych.  Ważne, żeby tak ulokować budynki żeby zachować widok, i stworzyć przestrzeń pomiędzy budynkami z odpowiednim klimatem. Wydaje mi się, że pójście w dość prosty szachownicowy układ może dać ciekawy efekt.

I want to practice this topic in the context of at least 4 houses (this will also allow me to practice different functional layouts). And check the functional, urban and landscape relationship between buildings and between landscapes. It is quite a difficult terrain, so such relationships are a great exercise in many design and presentation levels. It is important to position the buildings in such a way as to maintain the view and to create a space between buildings with the right atmosphere. It seems to me that going into a fairly simple checkerboard layout can give an interesting effect.

I jeszcze mały scren  z Blendera, Cały szkic urbanistyki wykonałem przy pomocy narzędzia grease pencil, ważne żeby pilnować warstw, a można rysować rewelacyjne rzeczy 

And a small screen from Blender, I made the whole sketch of urban planning with the grease pencil tool, it's important to keep an eye on the layers, and you can draw amazing things


0003.210104- Spadzisty czy niespadzisty o to jest pytanie

Pytanie dosyć istotne w kontekście gór, ta spadzistość często narzucona jest z góry przepisami. A co jeśli chcemy prosty projekt z prostym dachem. Dom po spadku, jest forma odpowiedzi na ten problem wizualnie jest kostka ułożona na stoku, według przepisów ma dwie płaszczyzny pod kątem zapewniające.  Kąt nachylenia domu w stosunku do stoku też możemy regulować . 

A question quite important in the context of mountains, this slope is often imposed by regulations. What if we want a simple project with a simple roof. "The slope house" , there is a form of response to this problem, visually a cube is laid on a slope, according to the regulations it has two slope in the roofs . The inclination angle of the house in relation to the slope can also be adjusted.


0003.210103- co się stanie jeśli położymy dom atrialny na stoku

Myśląc o tworzeniu koncepcji domu na stoku, nurtował mnie  problem wpisania budynku w kontekst góry (pomijając kulturowy aspekt z jej archetypem domu ze spadzistym dachem),  Jeśli na płaskim terenie dom z płaskim dachem wpisuje się w krajobraz równiny to jeśli ten sam motyw zastosuje na stoku, tzn. położę budynek z płaskim dachem na stoku, otrzymam ten sam efekt, budynek wpiszę się w geometrie podłoża . Idąc tym tokiem myślenia. a używając typologii domu atrialnego obróconego o pewien kąt, otrzymamy ciekawy efekt otwarcia atrium na widok ze stoku. 

When thinking about creating the concept of a house on a slope, I was concerned about the problem of including the building in the context of the mountain (ignoring the cultural aspect with its archetype of a house with a sloping roof). , i.e. I will put a building with a flat roof on a slope, I will get the same effect, the building will fit into the geometry of the ground. Following this line of thinking. and using the typology of an atrial house turned by a certain angle, we get an interesting effect of opening the atrium to the view from the slope.





210102-Drewno palone japońskie

 O nowym projekcie myślę mocno materiałowo, kontekst jest leśny, na zboczu , chciałbym żeby dom zniknął na tle lasu, ale jednocześnie zachował, charakter. Dlatego zastanawiam się nad czarnym drzewem na fasadzie i dachu, wiem że etap za wczesny na takie decyzje, ale ten materiał by idealnie pasował, Dlatego padło na drewno palone .

I think about the new project strongly in terms of materials, the context is forest, on a slope, I would like the house to disappear against the background of the forest, but at the same time retain its character. That is why I am thinking about a black tree on the facade and roof, I know that the stage is too early for such decisions, but this material would fit perfectly, Therefore it was fired wood.

 drewno palne japońskie (shou sugi ban) - jest japońską techniką opalania drewna, nadającej jej niepowtarzalny charakter, i czarny kolor, który idealnie nada się do wtopienie projektu w kontekst lasu, Technika ta również impregnuje drewno, przeciw wilgoci, grzybom. elekt jest niezwykły , najlepsze rezultaty pod względem daje jesion amerykański 

Japanese firewood (shou sugi ban) - is a Japanese technique of burning wood, giving it a unique character, and a black color, which is perfect for blending the design into the context of the forest. This technique also impregnates the wood against moisture and fungi. elect is remarkable, American ash gives the best results

załączam filmik pokazujący w jaki sposób, wykonuje się tego typu materiał:

I attach a video showing how this type of material is made:

oraz kilka przykładów projektów z wykorzystaniem drewna palonego. 

and some examples of projects using burnt wood.





Na pewno jeszcze wrócę do tematu drewna palonego i detali jakie chciałbym uzyskać

I will definitely come back to the subject of burnt wood and the details that I would like to achieve

210101-Nowy start - nowy pomysł na blog

Nowy rok nowe rozdanie :),

ARCH00001_01


Mógłbym podsumować  poprzedni rok, ale nie chce tego robić , wielu uważa go za beznadziejny patrząc przez pryzmat covida i wielu nie fajnych spraw, które się wydarzyły przez to całe szaleństwo, ale ja go tak nie postrzegam, wole patrzeć na te dobre strony. Było ich kilka, a dla mnie najważniejszy, to narodziny mojego 3 dziecka. 

I could summarize the previous year, but I don't want to do it, many find it hopeless looking through the prism of covid and a lot of not cool things that happened through all this madness, but I don't see it that way, I prefer to look at the good sides. There were several of them, and for me the most important was the birth of my 3 child.

Z nowym rokiem, mam postanowienie zmodyfikować trochę formę pisaniana blogu, chciał bym wdrożyć kilka projektów typologii domów, ale wprowadzić formę dziennika projektowego, nie wiem jak to wyjdzie, ale na tym moment intryguje mnie taka forma i przychodzi mi wiele pomysłów do głowy jak ją tworzyć .  

With the new year, I have a decision to modify a bit the form of blogging, I would like to implement some house typology projects, but introduce the form of a design journal, I do not know how it will turn out, but at this moment I am intrigued by this form and I have many ideas about how create.

Rozpoczynam nowe ćwiczenie projektowe, tym razem chciałbym zbadać, kilka elementów :

I am starting a new design exercise, this time I would like to explore a few elements:

1. element koncepcyjny - idea w terenie spadzistym, tu trochę podpieram się projektem jaki ostatnio przygotowałem, ale tym razem chciał bym sprawdzić ideę w mniszej skali 

(conceptual element - the idea in a sloping ground, here I am supporting a bit with the project that I have recently prepared, but this time I would like to check the idea on a smaller scale)

2. sprawdzam nadal przepływ pracy w darmowym oprogramowaniu.

(2. I'm still checking the workflow in free software.)


Poniżej kilka szków ( a bardziej zrzutów ekranu ), powstałych w blenderze, a będących zalążkiem idei domu - Robocza nazwa dom po spadku

Below are a few sketches (or more screenshots), created in a blender, and being the seeds of the idea of a house - Working name house after decline


ARCH00001_02

ARCH00001_03

ARCH00001_04

ARCH00001_05