||| Dom Azumy ||| Tadao Ando ||| Osaka, Japonia, 1976m |||

Tak trudno się rozstać z Japonią. Tyle ciekawych projektów do odkrycia, zwłaszcza w kontekście mieszkania w mieście o wysokim zagęszczeniu populacji na metr kwadratowy. Kolejny dom, kolejny twórca. Architekt, który zaprojektował ten dom, jest samoukiem, który przed rozpoczęciem kariery architektonicznej był bokserem. Fascynacja betonem, szkłem towarzyszy mu w większości jego realizacji. Ten dom to jedno z jego pierwszych dzieł, ale ma w sobie dużo magii. Mowa o Domu Azumy – Tadao Ando

Dom Azumy znajduje się w Sumiyoshi, dzielnicy w centrum Osaki, w Japonii, zastępując jeden z tradycyjnych drewnianych domów w okolicy. Znajduje się pośrodku trzech wcześniej wybudowanych domów w szeregu zabudowań.

Azuma House leży w rejonie zwanych “shitamachi” (dolne miasto) Osaki. Wśród tej robotniczej dzielnicy pełnej codziennego zgiełku, dom stoi jak spokojna ściana. Chociaż obszar, na którym się znajduje, nie jest jednym z najbardziej chaotycznych obszarów miasta, istnieje wyraźny kontrast między tą “betonową skrzynią” a otaczającym ją środowiskiem.

Jako znane miejsce w Osace, określane jako “Głębokie Południe”, ta dzielnica była miejscem, w którym Ando rozpoczął swoją karierę jako architekt. Od końca lat 60. do początku lat 70. architekt głęboko angażował się w tworzenie przestronnych przestrzeni mieszkalnych w ciasnych obszarach. Było to wyzwanie dla określenia swojej tożsamości jako architekta, zmierzenie się z trudnymi komponentami: tradycją i nowoczesnością, pragnieniami klientów z ograniczonym budżetem, wymaganiami codziennego życia oraz estetyką w mieście, które wciąż miało silne azjatyckie tradycje.

Azuma House rozwija tematykę projektowania, ale także ma aspekt społeczny. Tadao Ando umieścił betonowy budynek pośrodku rządu zniszczonych drewnianych domów, które są powszechne w centralnych obszarach Osaki. Wewnątrz tego budynku stworzył wyjątkową, samowystarczalną przestrzeń życiową. Projekt ten zapewnia indywidualną prywatność, czego tradycyjne domy nie zapewniały, oraz tworzy mieszkalne przestrzenie, sprzyjające rozwojowi nowoczesnych jednostek. Ando wierzył, że dom jako konstrukcja może zmieniać społeczeństwo.
dom azumy, Tadao Ando, makieta

Dom Azuma został zbudowany na działce o powierzchni 57,3 m², a jego całkowita powierzchnia użytkowa wynosi 64,7 m². Składa się on z trzech równych części: dwóch wnętrznych przestrzeni i patio. Budynek, w swoim układzie przestrzennym, skupia się na otwartym patio i jest podzielony na trzy przestrzenie.

Ando zwraca uwagę na powiązanie człowieka z naturą w swoich projektach. W projekcie Azuma House mieszkańcy są angażowani w naturę. Na przykład, aby dotrzeć do kuchni i łazienki, mieszkańcy muszą przejść przez odkryte patio, doświadczając wiatru, deszczu lub obserwując niebo. Otwarte patio jest miejscem kontaktu z naturą, które umożliwia dostęp światła, powietrza, deszczu, chłodu i ciepła, a także obserwowanie chmur i słońca.

dom azumy, Tadao Ando, rzuty

Fasada budynku jest surowa i ozdobiona jedynie odsłoniętym betonem, co stało się charakterystycznym elementem twórczości Ando. Kompozycja elewacji jest osiowo symetryczna, z wejściem pośrodku. Wnętrze zostało podzielone na trzy części: dwie zamknięte przestrzenie o równej wielkości, które zawierają część dzienną, kuchnię i łazienkę na parterze, oraz sypialnię i gabinet na piętrze. Patio jest centralnym punktem domu, oddzielającym poszczególne części.

dom azumy, Tadao Ando, widok z formtu

Patio jest unikalne, ponieważ nie ma możliwości przejścia na drugą stronę budynku bez opuszczenia go na zewnątrz. Tadao Ando broni tego rozwiązania, twierdząc, że przestrzeń jest ważniejsza niż kontrola temperatury(niepojęte myślenie w Europie). Patio stanowi centralną część codziennego życia w domu, oddzielając salon od kuchni-jadalni i łazienki na parterze oraz sypialnię na piętrze. Cały budynek ma ślepą fasadę od strony ulicy, a drzwi są używane tylko do dostępu do wnętrza.

dom azumy, Tadao Ando, widok na patio

dom azumy, Tadao Ando, widok na patio

dom azumy, Tadao Ando, widok na patio
Materiały użyte w budowie mają psychologiczny wpływ na obserwatora, a ich minimalna dekoracja zachęca do empatii. Odsłonięty żelbet jest głównym ozdobnym elementem konstrukcyjnym, zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz budynku. Niektóre ściany są szklane, wychodzące na patio, a inne wykonane z drewna.

Sypialnie w domu mają betonowe ściany, a jedna ze ścian jest wykonana ze szkła, sięgając od podłogi do sufitu. Otwarte patio jest otoczone betonowymi, szklanymi i łupkowymi ścianami, które odbijają naturalne światło i tworzą złożone cienie.

Ten dom ma dosc kontrowersyjne założenia. Ale także jest niezwykła odpowiedzią na budowanie, tworzenie swojej przestrzeni życiowej w trudnych miejskich warunkach. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *